امروز سه شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸

انجمن نابینایان و کم بینایان شهرستان بانه

خواندنی ها ، خبرها و رویدادهای انجمن

  • آیا می دانستید ، نابینایان و کم بینایان می توانند در کسب علم و دانش افتخار آفرین باشند؟!!

  • آیا می دانستید ، نابینایان و کم بینایان می توانند در ورزش افتخار آفرین باشند؟

  • آیا می دانید : عینک‌‌های آفتابی غیر استاندارد باعث سوزش چشم می‌شود ؟

نوشته شده توسط روابط عمومی در تاریخ ۹ آبا ۱۳۹۲ ، ساعت ۰۸:۰۱

به گزارش خبرنگار ایرنا، در جهان امروز، با وجود پیشرفت های علمی و فناوری های جدید، پیشگیری و درمان معلولیت های مختلف و ناخوشایند، آرزویی بیش نیست.

اما، نابینایان به عنوان قشری از جامعه در سطوح مختلف سنی به عنوان کسانی که شاید درمان معلولیت آنان تا حدی ناممکن به نظر می رسد، مطرح شده اند.

وقتی فرزند نابینا برای نخستین بار در فضای خانواده چشمان خود را رو به تاریکی می گشاید، افراد خانواده نخستین کسانی هستند که حضور او را درک می کنند.

بنابراین والدین فرزندان نابینا نخستین آموزگاران و سازندگان بنای شخصیتی و راهنمایان راه زندگی آن ها هستند.

چنین پدر و مادری، در ابتدا با جهانی از پرسش ها در خصوص برنامه و شرایط زندگی فرزند خود مواجه می شوند، اینکه چه باید بکنند و چه برنامه ای برای نمایاندن راه زندگی به آنان لازم است در پیش بگیرند.

در برخی موارد، برخی از والدین نمی توانند با این موضوع کنار آمده و علاوه بر ایجاد تخریب روحیه خود با ایجاد فضایی نامناسب در محیط خانه، نوعی تضعیف روحیه و یا به گونه ای نا امنی را در وجود فرزند خود تقویت می کنند.

چنین افرادی نه تنها روحیه اعتماد به نفس را از فرزندان خود می گیرند، بلکه به آنان تلقین می کنند که حادثه رخ داده نوعی فاجعه در زندگی آنان محسوب می شود.

والدین باید به این موضوع آگاه شوند که با آموزش های لازم می توانند در اثبات توانمندی های آنان نقش موثری داشته باشند.

در چنین مواردی باید سعی شود تا با شناخت استعدادها و توانایی های دیگر اعضای جسمی افراد نابینا، به تقویت و رشد حرکتی آنها کمک کرد.

گرچه نقص بینایی در کسب تجارب و دانش روز باعث بروز محدودیت هایی می شود، اما این محدودیت ها به گونه ای نیست که فرد نابینا را از تمام فعالیت های روزمره و فراگیری محروم کند؛ چرا که بسیارند افراد نابینایی که در مباحث مربوط به علوم انسانی، رشته های مختلف ورزشی، موسیقی و سایر زمینه های علمی، هنری و فرهنگی مقام های برتری کسب کرده اند و همین طور است رسیدن به مدارج علمی بالاتر در آموزش عالی.

یک استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، فعالیت های توانبخشی نابینایان را مورد اشاره قرار داد و گفت: در برقراری با این افراد باید به گونه ای رفتار کنیم تا این درک در آنان نهادینه شود که از نظر شخصیتی، تفاوتی با دیگران نداشته و همواره مورد احترام، تکریم و تعظیم هستند.

‘رسول شکارچی’، با این توضیح که در برقراری ارتباط با یک فرد نابینا باید توجه بیشتری داشته باشیم، افزود: وقتی به فرد نابینا نزدیک می شویم لازم است خود را معرفی و از حضورمان آگاهش ساخته و با او به گفت و گو بنشینیم.

وی اظهار داشت: باید شرایطی فراهم شود تا این افراد از رشد فن آوری در زمان حاضر به نحو احسن استفاده کرده و با بهره برداری از روش های نوین علمی و سیستم های گویا توانایی آموزش و یادگیری را داشته باشند.

بر همین اساس، آموزش و پرورش افراد نابینا در گرو همکاری مستمر و تاثیرگذار اولیا و مسوولان مدرسه امکان پذیر خواهد بود.

بنابراین، متولیان امور آموزشی و پرورشی باید از آگاهی های لازم در این خصوص برخوردار بوده و با انجام دقیق وظایف خود، آنان را در رسیدن به اهداف عالی آموزشی یاری رسانند.

شکارچی در این خصوص می گوید: اولیا و مدرسه در خصوص یک دانش آموز نابینا باید به طور مستمر در همکاری و تبادل نظر با یکدیگر بوده و روند آموزشی وی را به جریان بیاندازند.

توانبخشی نابینایان از جمله مواردی است که باید مورد توجه مسوولان مربوطه به ویژه اداره بهزیستی قرار گیرد.

در همین چارچوب، عصای مورد استفاده نابینایان موسوم به ‘عصای سفید’ به عنوان یک ابزار حرکتی سودمند برای این افراد است که با آموزش و استفاده از آن می توانند در صورت هموار بودن محیط های فیزیکی، استفاده مناسبی از آن داشته باشند.

حق استفاده از تمامی امکانات رفاهی معمول در جامعه از سوی افراد نابینا مورد دیگری است که باید همواره مورد توجه مسوولان قرار گیرد، چرا که آنان نیز همانند سایر اقشار جامعه و یا حتی بیشتر از آنان حق استفاده و برخورداری از پیاده روها، خیابان‌ها، بزرگراه‌ها و وسایل حمل و نقل همگانی و مراکز تفریحی و مذهبی را دارند.

هرگز نباید فراموش کرد، نگرش جامعه نسبت به روشندلان نقش بسیار مهمی در چگونگی تشکیل انگیزه ها، توسعه و رشد استعدادهای آنان دارد.

بنابراین، جامعه، مدرسه و خانواده باید بدانند که در قبال چنین قشری از جامعه نه تنها مسوولیت خطیری بر عهده دارند، بلکه لازم است تا زمینه را برای ایجاد و تقویت انگیزه های بالنده در نابینایان فراهم سازند.

همچنین، وجود الگوهای رفتاری سازنده در مقابل این افراد، نقش بسزایی در آگاهی آنان و جهت دار شدن و تحقق یافتن انگیزه هایشان دارد.

فراموش نکنیم، نابینایی هرگز مانع رشد و ترقی نمی شود، تنها کافی است فرد نابینا با باور داشتن توانایی ها و استعداد های خود در به سرانجام رسیدن آنها از هیچ تلاشی دریغ نکنند و این مهم به دست نمی آید مگر با توجه و عنایت هر چه بیشتر مسوولان.

گزارش: نگین حاتمی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *